Kodeks etyki

Budowanie gospodarki rynkowej w Polsce jest związane z koniecznością przestrzegania zasad etyki i kultury przedsiębiorczości. Polonez Plus dostrzega konieczność dążenia do uczciwości i rzetelności w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Działania zmierzające do zapewnienia wysokiej jakości usług, rzetelności wobec kontrahentów, pracowników, skarbu państwa i środowiska świadczą o odpowiedzialnym podejściu do kierowania firmą i są jednymi ze źródeł sukcesu. W warunkach dużej konkurencji firma nie może funkcjonować w dłuższym okresie bez korzystnej oceny otoczenia i bez przestrzegania norm etycznych. 

Polonez Plus stoi na stanowisku, że we wszystkich działaniach przedsiębiorstwa niezbędne jest zachowanie podstawowych wartości etycznych i uznanie zobowiązań wobec wszystkich zainteresowanych działalnością firmy. Uczciwość jest warunkiem koniecznym dla osiągnięcia stabilności przedsiębiorstwa i sukcesu. Reputacja firmy i zaufanie do niej jest jedną z największych wartości firmy

Celem niniejszego Kodeksu jest wskazanie podstawowych wartości, jakie winny przyświecać zarówno managementowi, jak i pracownikom, podczas całego procesu działalności naszej firmy. Zobowiązujemy się postępować nie tylko zgodnie ze stosownymi normami prawnymi, zasadami i standardami zawodowymi, ale również w oparciu o możliwe do przypisania każdej jednostce wartości, w szczególności takie, jakie powinny przyświecać nowoczesnemu przedsiębiorstwu, jakim jesteśmy.

STOSUNKI Z KLIENTAMI 

Polonez Plus jest dostawcą usług i produktów wartościowe, dobrej jakości, solidnie wykonanych i bezpiecznych w użytkowaniu. 

Oferujemy produkty zgodnie z narodowymi i międzynarodowymi standardami. 

Nigdy świadomie nie podajemy niepełnych informacji oraz wprowadzających w błąd opisów dotyczących oferowanych usług i produktów. 

Polonez Plus nigdy świadomie nie ukrywa szkodliwego działania produktów. 

W przedsięwzięciach reklamowych i innych formach przekazu unikamy podawania nieprawdziwych, przesadzonych lub niepełnych informacji. 

Dla zapewnienia pełnej satysfakcji klientów, zawsze zapewniamy wysoki standard usług serwisowych dotyczących zrealizowanych inwestycji. 

Nasi pracownicy nie przekazują klientom pieniędzy ani prezentów, które mogą być traktowane jako korzyści materialne. 

Unikamy praktyk, zmierzających do zwiększenia sprzedaży przez jakiekolwiek przedsięwzięcia marketingowe niezgodne z prawem. 

Bezwzględnie przestrzegamy zobowiązań do utrzymania w tajemnicy zastrzeżonych informacji, uzyskanych od klienta w toku prowadzonej przez nas działalności. 

II. STOSUNKI Z PRACOWNIKAMI 

Stosunki Polonez Plus z pracownikami oparte są na szacunku dla ich godności osobistej. 

Zatrudniamy i awansujemy pracowników, biorąc pod uwagę kwalifikacje wymagane na danym stanowisku. Pracownicy nie są dyskryminowani ze względu na rasę, religię, narodowość, kolor skóry, wiek, płeć, stan cywilny czy inwalidztwo. 

Zapewniamy stabilne miejsca pracy oraz rzetelnie informujemy pracowników o perspektywach zatrudnienia, co potwierdza długość średniego stażu pracy w naszej firmie. 

Zapewniamy poprzez wyspecjalizowaną komórkę organizacyjną czyste, zdrowe i bezpieczne środowisko pracy zgodnie ze standardami i przepisami prawa. 

Na pracowników nakładamy obowiązek dokładania starań, aby uniknąć wypadków, zranienia siebie, swoich kolegów, a także osób postronnych. 

Bezwzględnie zapewniamy poufność danych medycznych przekazywanych przez pracowników. Wyniki badań okresowych nie są i nie będą udostępniane innym pracownikom i osobom postronnym. 

Mając na uwadze wysiłek poszczególnych osób, mających wkład w rozwój firmy, stosujemy reguły przejrzystej i czytelnej polityki wynagradzania. Reguły systemu wynagradzania konstruujemy tak, aby uwzględnić wkład indywidualny wkład każdego pracownika. 

Pomagamy pracownikom w podnoszeniu kwalifikacji i wspieramy rozwój ich kariery. 

Rzetelnie informujemy pracowników o celach naszej działalności i zadaniach przypisanych do poszczególnych stanowisk pracy. 

Informacje uzyskane od pracowników podczas pracy nie są i nie będą używane dla jakiegokolwiek innego, konkurencyjnego celu niż ten, dla którego były udostępnione. 

Nie tolerujemy jakichkolwiek przejawów molestowania seksualnego i innych form maltretowania psychicznego lub fizycznego pracowników. 

Szczególną uwagą obejmujemy pracowników, którzy w niedługim czasie przejdą na emeryturę. 

Przy wyborze ewentualnych, dodatkowych ubezpieczeń pracowników, kierujemy się wyłącznie korzyścią pracowników. Dokładamy wszelkich starań, aby wybrać najbardziej bezpieczną ofertę towarzystwa ubezpieczeniowego. 

Dążymy do sprawiedliwego rozstrzygania sporów pomiędzy pracownikami i czynimy wszystko, aby rozwiązać te spory bez dopuszczenia do eskalacji konfliktu. 

Zapewniamy jak najpełniejszą komunikację z każdym pracownikiem. Zachęcamy pracowników do wewnętrznego informowania i konsultowania się w zespołach, w których pracują. 

Rzetelnie informujemy pracowników o opłacanych składkach na ubezpieczenie społeczne oraz o charakterze zawieranych umów. Firma nie będzie korzystała z pozapracowniczych form zatrudnienia w przypadkach niedozwolonych przez prawo. 

W przypadku konieczności zwolnienia pracowników, podejmujemy starania, aby w miarę możliwości pomóc w znalezieniu nowego zatrudnienia. 

III. STOSUNKI Z KONTRAHENTAMI 

Stosunki pomiędzy naszą firmą i kontrahentami powinny być oparte na wzajemnym zaufaniu. 

Przestrzegamy zasady, że zapłata za wykonaną usługę lub dostarczony towar jest uiszczana w terminie, zgodnie z zawartą umową. 

Nie nadużywamy naszej pozycji rynkowej w stosunkach z kontrahentami. 

Zdajemy sobie sprawę, że przyjmowanie prezentów lub innych świadczeń przez pracowników kontrahenta, może powodować sytuacje postrzegane, jako próba skłaniania do ofiarowania w zamian pewnych korzyści dla darczyńcy. W związku z tym wprowadzamy następujące reguły: nie należy nakłaniać nikogo do przyjęcia prezentu, 

nie należy dawać prezentów pieniężnych, 

rozsądne, małe upominki i przejawy gościnności mogą być zaakceptowane, jeżeli nie powodują żadnego zobowiązania u obdarowanego i mogą być odwzajemnione w takim samym stopniu, 

należy informować przełożonych o każdym otrzymanym, kosztownym prezencie oraz o wyświadczonej przysłudze, związanych z naszym kontrahentem. 

Informacje dotyczące kontrahentami traktujemy jako dane poufne. 

IV. RELACJE Z KONKURENCJĄ 

Uczciwie współzawodniczymy z konkurentami i nie podważamy ich reputacji. 

W kontaktach z konkurencją, pracownicy unikają sytuacji umożliwiających przekazanie poufnych informacji dotyczących naszej spółki. 

Nie podejmujemy prób pozyskiwania informacji dotyczących konkurencji środkami nielegalnymi. Sprzeciwiamy się wszelkim próbom wyłudzenia informacji, takim jak szpiegostwo przemysłowe, zatrudnianie pracowników konkurencji, w celu otrzymania od nich tajnych informacji, nakłanianie personelu konkurencji lub jej klientów do ujawniania posiadanych przez nich informacji. 

Nie stosujemy praktyk handlowych niezgodnych z prawem. 

V. POWIĄZANIA Z WŁADZAMI I LOKALNYMI SPOŁECZNOŚCIAMI 

Staramy się być wrażliwym społecznie podmiotem gospodarczym, poprzez zapewnianie korzystnych możliwości zatrudnienia i dobrych warunków pracy oraz działalność korzystną także dla społeczności. 

Bierzemy pod uwagę interesy całego otoczenia, starając się uwzględnić zarówno interes krajowy, jak i lokalny. 

Wspieramy w miarę możliwości społeczność lokalną. Ewentualne dotacje i inne dobrowolne inicjatywy na cele charytatywne, przyznawane są w ramach zasad ustalonych przez zarząd. 

VI. ŚRODOWISKO NATURALNE 

W swojej działalności kierujemy się wysokim stopniem odpowiedzialności za środowisko naturalne. 

Dbamy o ochronę środowiska, a zasoby naturalne użytkujemy w sposób odpowiedzialny. 

Staramy się, aby cykl produkcyjny, gospodarka ściekowa, usuwanie odpadów, emisja spalin i hałasu mieściły się w wyznaczonych standardach. 

Analizujemy wpływ każdego nowego przedsięwzięcia na środowisko. 

Prowadzimy przeglądy oddziaływania naszej działalności na środowisko. 

Szczególną troską otaczamy żyjące w naturze zwierzęta i rośliny. 

Nie stosujemy testów na zwierzętach. 

VII. ZWIĄZKI BIZNESU Z POLITYKĄ 

Działania firmy odbywają się z pełnym poszanowaniem dla prawa, realizowanego przez demokratycznie powołane władze lokalne, regionalne i ogólnokrajowe. 

Nie wspieramy działalności politycznej opartej na krzewieniu nienawiści, uprzedzeń oraz dyskryminacji wobec określonych grup lub osób. 

Polityka Polonez Plus w zakresie wspierania działalności społecznej i politycznej jest jawna. 

Nie traktujemy w sposób szczególnie uprzywilejowany polityków i przedstawicieli władzy. 

VIII. ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z MIĘDZYNARODOWYM BIZNESEM 

W wypadkach udziału w realizacji zamówień publicznych, przestrzegamy bezwzględnie przepisów dotyczących zamówień publicznych. 

Nie wywieramy wpływu na osoby podejmujące decyzje, poprzez wręczanie im prezentów, obiecywanie korzyści oraz dawanie gratyfikacji finansowych. 

Oferty konstruujemy tak, abyśmy mogli w rzeczywistości je zrealizować. 

Posługujemy się faktycznymi referencjami. 

Nie podejmujemy działań dyskredytujących konkurentów. 

IX. ZWIĄZKI BIZNESU Z POLITYKĄ 

Zobowiązujemy się przestrzegać panującego w innych krajach prawa i poszanowania mieszkającej w nim społeczności. 

Respektujemy tradycje i kulturę każdego kraju, w którym działamy. 

Działamy odpowiedzialnie w zakresie międzynarodowego obrotu, zgodnie z uznanymi przez Polskę porozumieniami i umowami międzynarodowymi. 

X. POSZANOWANIE WŁASNOŚCI 

Szanujemy prawa innych do ich własności, ze szczególnym uwzględnieniem własności intelektualnej, obejmującej majątkowe i osobiste prawa autorskie, znaki towarowe, wynalazki, wzory użytkowe i wzory przemysłowe i inne dobra niematerialne, które powstały w wyniku umysłowego wysiłku ich twórców i które pozostają pod ochroną prawa krajowego i międzynarodowego. 

Znając skalę trudu, zaangażowania i często wyrzeczeń koniecznych do poniesienia przez jednostkę, aby coś osiągnąć, przestrzegamy wszelkich praw do posiadania rzeczy i praw. 

Zarząd Polonez Plus wdrażając niniejszy Kodeks Etyki zobowiązuje się również do monitorowania jego przestrzegania i stosowania jego zapisów przez całą organizację, w tym przez sam zarząd. 

Ścisłe stosowanie postanowień Kodeksu Etyki powinno być efektem edukacji pracowników, w zakresie przyjętych zasad, do czego również powołany jest zarząd. 

Poprzez przyjęcie niniejszego Kodeksu Etyki, Polonez Plus tworzy korzystny klimat pracy i stwarza szanse dla pracowników dla wyjaśniania wszelkich kwestii dotyczących zachowań i decyzji, uważanych za naganne etycznie. 

Niniejszy Kodeks wprowadza również niekwantyfikowalne z punktu widzenia procesów biznesowych wartości, których przestrzeganie zwiększa zabezpieczenie interesów udziałowców i ewentualnych pozostałych inwestorów. 

Istotnym z punktu widzenia zapisów Kodeksu Etyki jest to, że wszyscy musimy starać się przestrzegać „ducha Kodeksu”, a nie tylko wymienionych w nim postanowień i zasad. Kodeks pełni rolę instrukcji dla organizacji, dla zarządu, pracowników i współpracowników, podkreślającego najważniejsze zasady i wskazującego drogę do podejmowania trafnych decyzji, w oparciu o właściwą ocenę sytuacji